Коли я дивився на ІСО, то взагалі не розумів, що треба робити | Олександр Момот

Франко Мар'яна
22 Листопада о 17:36
Поділитися:

Сьогодні існує безліч способів зламу акаунтів та викрадення персональних даних. Стосується це не лише звичайних користувачів, а й великих компаній. Однією з причин зламів є несерйозне ставлення до унікальності та складності паролів.

Вирішити цю проблему взявся український стартап REMME. Рішення з кібербезпеки проекту настільки вразило інвесторів, що команді проекту за добу вдалося зібрати близько $18 мільйонів. Та попри такі результати, усе ж існують люди, які завжди сумніваються в чесності проекту.

В чому секрет такого успіху, скільки часу потрібно витратити на пошуки блокчейн-спеціаліста та хто пов’язує проект зі скамом, редакції Cryptota.com.ua розповів СЕО REMME Олександр Момот.

Олександр Момот, фото
Олександр Момот

В чому суть вашого проекту?

У світі існує така проблема, що дуже багато людей забувають паролі, на яких зазвичай працюють всі сервіси. Останнім часом популярною стала верифікація на пристрої за допомогою біометрії.

Проте ці системи покладаються на те, що ви знаєте пароль.

Проблема в тому, що зараз люди використовують дуже прості паролі. Та навіть якщо він складний і зберігається на децентралізованому сервісі, його все одно легко зламати.

Це призводить до того, що кібератаки, спрямовані на викрадення логіну та паролю, обходяться на рік у трильйони доларів.

Уявіть, що у вас є рахунок на криптобіржі, і там лежить певна сума грошей. Якщо ви заходите туди завдяки логіну та паролю, то у зловмисників буде щонайменше десяток способів атаки. Він може просто знати якусь інформацію про вас і на її основі підібрати дані.

Це називається соціальна інженерія, яка свідчить про те, що у сучасному світі досить небезпечно використовувати звичну нам систему доступу.

Тому ми придумали нове рішення, завдяки якому замість логіну та паролю ви отримуєте сертифікат. Це щось на зразок паспорта, що використовується у браузері, мобільному телефоні, машині, в будинку тощо.

Таке рішення принципово усуває можливість атак. Для вас, як для користувача, така система буде набагато простішою, адже достатньо просто натиснути один раз на кнопку “логін”.

Якщо звичайні рішення з покращення безпеки ускладнюють користувацький досвід, через що люди не хочуть їх використовувати (наприклад, та ж двофакторна автентифікація), то наше рішення навпаки – спрощує, будучи більш безпечним.

Якою була початкова ідея проекту і наскільки вона відрізняється від того, що є зараз?

Початкова ідея якою була, такою і залишилась: спростити життя людей, змінити теперішній спосіб автентифікації в мережі та зробити Інтернет безпечнішим.

Але механіка (тобто, як вирішуємо проблему) дуже змінилась.

Коли ми розробили перший прототип, що підходить під певні юзкейси, то виявили, що є велика кількість людей та компаній, які хочуть використати його по-іншому. Тому зробили другий прототип, потім запланували третій із простою токен-економікою. Проте через події на ринку та певні недоліки простих моделей токен-економік нам довелося повністю їх переробити.

Токен-економіка стала трьохрівневою. Окрім стейку з’явилася репутація, і це все перетворилось у великий консенсус-протокол.

Таким чином з’явилося кілька продуктів. Деякі з них спрямовані на звичайних користувачів, деякі на enterprise тощо.

Реліз продукту заплановано на перший квартал 2019 року. Якщо з’являтимуться нові ідеї чи варіанти використання – додаватимемо ці можливості у блокчейн.

Скільки людей зараз працює у вашій команді, хто вони?

У нас уже велика команда – 30 осіб, і ми постійно наймаємо нових працівників. Зараз керівні посади окрім мене займають Катерина Поспєлова (СМО) та Роман Кравченко (СТО). Половина нашої команди – це розробники-інженери. Є також маркетинг-департамент, що просуває продукт компанії, та legal – фінансовий.

Після токенсейлу у нас з’явилось велике ком’юніті. І це не лише наші інвестори, які повірили в ідею, а й люди, що нас підтримують. Тому ми постійному комунікуємо з ними, і навіть маємо спеціальний відділ, що цією комунікацією займається.

Наскільки швидко вам вдається знаходити потрібних людей?

Пошук кадрів залежить від позиції та напрямку. Україна багата на сильних інженерів. Те ж і з розробниками, яких багато на ринку. Проте навіть якщо не брати специфіку блокчейну, усім потрібний певний час для “занурення”.

Тому з блокчейн-спеціалістами насправді не так просто. Є певні посади, яких до цього не було взагалі в Україні. Тому на пошуки людини може піти кілька місяців.

Зокрема, це стосується аналітиків крипторинку, спеціалістів у сфері блокчейн-маркетингу. Адже якщо у тебе немає досвіду у цій галузі, то треба перевчатися, що займає час.

Як вирішити цю проблему, я ще не придумав.

Чому вирішили взятися за ідею посилення рівня захисту, якщо на ринку чимало подібних проектів?

Я інвестував в Ethereum ще на стадії ІСО. Коли за 2 роки побачив, що його курс йде вверх, вирішив згадати, скільки маю монет. Знайшов гаманець, та не міг пригадати пароль упродовж кількох днів.

Я дуже здивувався що є такі продукти як ефір, безліч блокчейнів; тобто світ розвивається, а ми досі користуємося технологією, яка створена одночасно з Інтернетом і взагалі не відповідає існуючій реальності.

У людини є 1000 сервісів. Згідно з правилами безпеки, до кожного з них паролі мають бути унікальними. Більше того, їх треба змінювати кожних 3 місяці. Зрозуміло, що в реальності ніхто цих правил не дотримується.

У світі ще не було проекту, який міг би вирішити цю проблему. Були централізовані менеджери, що зберігають паролі в одному місці якимось відносно безпечним способом. Та їх все одно можна зламати, тому це аж ніяк не фундаментальне вирішення проблеми.

Я вирішив, що ми зможемо зробити популярний сервіс з чіткою моделлю монетизації, який буде простим і ефективним для повсякденного життя.

Відомо, що перший час ви фінансували проект за власні кошти. Чому одразу не провели ІСО?

Так, перший час я вкладав свої гроші. Ідея ІСО була, проте тоді його в принципі проводили 1 раз на 3 місяці.

Коли я на це дивився, то взагалі не розумів, що треба робити. Та й людей, у яких міг попросити пораду, теж не було. А коли знайшов таких, то виявилось, що вони самі не до кінця розуміли, що до чого.

Тоді ринок лише зароджувався та дуже швидко змінювався. Рецепти, які працювали ще кілька місяців тому, уже не були робочими.

Щоб увійти на ринок та розуміти, що відбувається, знадобилось багато часу. У мене не було ніяких сторонніх інвестицій, глибоких експертиз та знань венчурного ринку. Я ніколи не залучав серйозні кошти в інвесторів. 

Коли вже все зрозумів, то запланував закінчити ІСО ще на початку 2017 року. Партнери-підрядники, хлопці зі Словенії, з якими ми працювали, теж зібрали токенсейл і зробили такий собі інкубатор.

Вони нам добре допомогли в плані розвитку ідеї, в плані руху вперед, по частині продукту. Проте вони дуже повільно рухались в напрямку безпосередньо токенсейлу, через що втратили багато часу (майже всю першу частину 2017 року).

В результаті ми прийняли рішення рухатись далі самостійно. Від них так і не почули ніяких конкретних рішень.

Ви зібрали близько $18 млн за добу. Як ви думаєте, у чому причини такого успішного ІСО?

Мабуть, фундаментальною причиною є те, що ми дуже довго розробляли проект, продумували його з усіх сторін. Він був добре пророблений, з багатьма деталями, дослідженнями, статистикою тощо. Ми також провели якісну маркетингову роботу.

Ймовірно, був якийсь ефект хорошого проекту, бо реклами було мало. На маркетинг ми витратили всього $70 000, хоча тоді проект зазвичай платив близько $1 мільйона.

Дуже важливий момент – це те, що ринок був благополучним. Тоді зростав ефір, і на ІСО-проекти ніхто не дивився: всі тримали гроші в крипті. Десь у січні почався дикий ріст всіх ІСО, і тоді багато людей звернули на них увагу.

Наша платформа була досить цікавою серед інших. Тому до нас в Telegram почали долучалися люди. І це провокувало інших, які бачили, як росте наше ком’юніті.

Так нам вдалося протримати інтерес упродовж решти місяця. Охочі інвестувати в наш проект пропонували $150 мільйонів, але прийняти ми змогли лише $18 млн.

Пов’язано це з тим, що у нашому смарт-контракті був ліміт на кількість ефірів, які ми могли прийняти.

Сам факт такого ліміту демонструє нашу чесність та відповідність roadmap до наших розрахунків щодо необхідної для розробки суми.

З отриманих від ІСО коштів на розробку програмного забезпечення пішло 35%, на бізнес-девелопмент – 25%, операційні витрати – 20%, маркетинг – 15%, та на юридичний супровід – 5%.

Чи отримує ваш проект якісь прибутки, чи ви досі “живете” на кошти, залучені в ході ІСО?

І так, і ні. З одного боку, у нас немає готового продукту, який можемо інтегрувати та отримувати платежі. Проте ми почали вигравати конкурси з грошовим призом на подібні рішення у деяких компаніях. У яких саме, поки що не можемо сказати з певних юридичних причин. Проте це стане відомо через кілька місяців.

Уже на початку 2019 року (у першому чи другому кварталі) у нас буде готовий протокол, тоді зможемо зробити комерційні інтеграції та почати заробляти гроші.

Яка ваша цільова аудиторія: великі компанії чи звичайні користувачі Інтернету?

У нас є кілька категорій: великі компанії-enterprise, що витрачають багато коштів на кібербезпеку; ІоТ-світ, у якому потрібне безпечне з’єднання пристрою з сервером; криптокомпанії; держструктури, що зіштовхуються з кібератаками.

Для останніх, до слова, важлива не так вартість атаки, а як її наслідки.

Згідно з road map вашої платформи, у цьому кварталі ваша команда повинна була відкривати офіси продажів у Нью-Йорку. Як у вас справи з планами на четвертий квартал 2018 року?

На Східному узбережжі знаходиться менеджер з продажів, який приступив до роботи на кілька місяців швидше, аніж ми планували. Тому цей пункт road map можна вважати виконаним.

До речі, плануємо також покривати інші ринки по всьому світу. Оскільки на Америку доводиться великий відсоток компаній, що зацікавлені у нашій програмі, то на першому етапі зосередимось саме на їхньому ринку.

А ось з київського офісу найзручніше працювати з Європою, а з азійським ринком вирішуватимемо щось по мірі поступлення попиту.

Ваш токен розпочав своє падіння ще в лютому 2018 року з ціни 0,034$, і вже наприкінці березня монета досягла свого мінімуму (0,008$). З чим це пов’язано і чи вплине це якось на успіх вашого проекту?

Падіння токену пов’язане з падінням усіх криптовалют, як біткоїна та ефіра, так і найменших за капіталізацією монет. На жаль, на ринку присутнє таке явище, як прив’язка токенів до ефіру, на базі якого вони випущені.

З точки зору економіки це немає ніякого сенсу. Тобто, це якби гривня падала через зміну ціни на папір, на якому вона друкується. Але в крипті багато таких незвичайних явищ, і ми нічого не можемо з цим зробити.

Єдине, на що ми могли вплинути – це відсоток “інвесторів”, що хотіли просто підзаробити та намагалися вийти, як тільки токенсейл закінчився. Тобто вони теж внесли певний вклад в падіння ціни.

Ми не продаємо токени, що належать команді та засновникам. Ми фінансуємо проект з коштів, залучених під час ІСО. Тому падіння токену на нас ніяк не відбивається.

У соцмережах ваш проект часто пов’язують зі скамом. Як ви на це реагуєте?

Завжди є люди, які так писатимуть. Я сам був інвестором ефіру, і також купував біткоїн 2015 року. Тому завжди згадував про крипту в будь-якій спільноті, яка навіть не була пов’язана з цим. І тоді всі завжди називали криптовалюти скамом.

Навіть якщо ми станемо мільярдною компанією, з безліччю клієнтів, вирішуватимемо реальні проблеми, зароблятимемо кошти. Все одно нас називатимуть скамом, пірамідою, казатимуть, що ми щось робимо не так тощо.

З одного боку, час розставить все по своїх місцях. Проте з іншого люди, які читають наші документи, самі все зрозуміють.


Читайте також: Я люблю нагадувати, що блокчейн – повільна база даних | Роман Скасків.

Приєднуйтеся до нас у Facebook.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

UAH
USD
EUR
BTC
0
0 %
ETH
0
0 %
LTC
0
0 %
XRP
0
0 %
XMR
0
0 %
KRB
0
0 %
BTC
$0
0 %
ETH
$0
0 %
LTC
$0
0 %
XRP
$0
0 %
XMR
$0
0 %
KRB
$0
0 %
BTC
0
0 %
ETH
0
0 %
LTC
0
0 %
XRP
0
0 %
XMR
0
0 %
KRB
0
0 %

Слідкуйте за нами

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: